Kôrv & (ärt)mos – ibland behöver det inte va så märkvärdigt

Jag älskar verkligen att stå i köket, men ibland passar det sig inte. Antingen har jag bråttom eller så är jag helt enkelt inte peppad. Då genar man och köper t.ex. kôrv. Det finns visserligen bra korv att få tag på, men i en vanlig ICA-butik är det nästan omöjligt. Man får acceptera lite smakförstärkare och allmän dret helt enkelt.

När jag ändå är inne på korv, kan jag ju passa på att rekommendera Günhters (alltså bara att webadressen innehåller laibach är ju värt ett besök), korvmojen vid St Eriksplan. Det är en sån där riktig klassiker, jag vet inte hur många år han stått där, men jag har inte kommit mig för att prova. Riktigt bra urval av goda korvar, serverade i frasigt, grillat bröd. Stark senap, stark sås (nån chilivariant tror jag) och surkål. Gott som fasen. Gick på den rekommenderade cabanossen och den var stark, intensiv och riktigt bra. Värt ett besök!

Om vi går tillbaks till måltiden jag pratade om, skulle jag egentligen göra strömming ska väl sägas, men det hade dom inte i affärn, så det blev en nödlösning. Ärtpurén nedan hade jag redan bestämt mig för, så den fick liksom hänga kvar trots att det blir korv istället för fisk. Den här anrättningen slänger du ihop på 12 minuter vilket var en förutsättning för min del.

Kôrv, (ärt)mos, sallad – 3 personer

  • korv efter önskad mängd (jag köpte ”stockholmare” men annat går också bra)
  • ca 600 g frysta ärtor
  • ca 30 g smör
  • 2 vitlöksklyftor
  • lite mjölk
  • citron, salt, vitpeppar till moset
  • 1-2 avokados
  • en rejäl näve ruccola
  • 20 små tomater (körsbärs, plommon eller motsvarande)

Häll ärtorna i en stor kastrull. Täck med vatten, låt koka upp. Dra av plattan och stå i nån minut. Häll av vattnet. Mixa sedan med stavmixer och tillsätt smör, pressad vitlök och smaka av med kryddor och lite mjölk om purén är för tjock.

Dela tomaterna i halvor, avokadon i bitar, och skölj salladen. Lägg i en skål och ringla lite citron och olivolja över. Lite salt, svartpeppar. Klart.

Stek korven i panna några minuter. Klart

Du får multitaska dom här uppgifterna lite för att sätta det på 12 minuter, men det klarar du!

Lämna en kommentar